Om denna blogg.

Torsdagen den 8 december 2011, födde Dustie 1 hane och 2 tikar.
En stor svart/vit tik, en mindre Silverfärgad tik och sist en Sandfärgad hane med svart mask.
Därav kallade nu denna lilla tjej för "Silver". Som numera heter Cabrie De Seri Jacinda.
.

Jag skapar denna sida för att förhoppningsvis hjälpa andra som hamnar i samma situation som mig.
Som uppfödare så brukar man ta bort valpar med defekter,
men "Silver" var så stark och envis när hon föddes, en sån livsvilja som alla "friska" valpar bör ha.
Såg ganska omgående att "Silver" hade ett tunnt sträck rakt ner från höger näsborre till munen.
Och det var svårt att öppna hennes lilla mun för att suga ur fostervatten.
Hon bet ihop och brottades....

La henne hos Dusties juver och den tog hon direkt och började dia!
Då bestämde jag mig för att "Silver" får leva så länge som hon vill och orkar.
Allt är på hennes vilkor!
Eftersom vi har barn i familjen så har jag ärligt talat om hur det kan gå för "Silver",
en dag kanske hon är död eller så klarar hon av detta och får leva som vilken hund som helst,
fast med viss handikapp.

Nu till sökandet efter information på Internet....
Jag hittade en sida om Gomspalt -och andra förslutningsdefekter hos små valpar.
Länken har jag placerat här till vänster under "länkar".

Letade vidare och hittade en berättelse om "Nalle", tog kontakt med hans uppfödare och fick tips & råd.
Och så har jag kontakt med en annan uppfödare
som jag vet sen förr som fick en valp med gomspalt, han är numera en äldre vacker herre.
Annars så var det väldigt lite info, det är väl så att dessa valpar tas bort när de födds.

Jag vill tacka Er för all hjälp!!
Jag kommer lägga ut någon bild då och då på henne här, annars kommer hon att finns på
J-kullens blogg-sida: http://cds-j-litter.blogspot.com/

I en av mina Dalmatinerkullar som föddes 1995, föddes en liten späd hane med väldigt stor gomspalt,
de var 14 st. i tikens mage, så han togs bort direkt.
Då sa veterinären att denna gomspalt hade uppkommit pga. näringsbrist då det var så trångt,
men vad jag kan läsa mig till nu, så har det inte riktigt med det att göra.
Man lär sig mycket under tidens gång och 1000-tals frågor kommer det att bli!

Kram Carin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar