Andra veckan

Dygn 8
16/12-2011

Vaknade kl. 03.15, dit med flaskan igen, 03:45 gick tillbaka till sängen.
Klockan ringde 6.30. Upp och den vanliga morgonbestyren uträttades.
Sen flaskamata "Silver", idag har jag stödmatat 1 gång/timme mellan 7-12 sen vid 14
och i skrivande stund är kl. 15.00 och hon sover.
Har inte vägt henne ännu....Hon stod stilla på 122 gram.
Stöd matade några gånger till, senaste gången var vid 23.00.

Dygn 9
17/12-2011

Vaknade utav panik pipande ljud, skynade mig ner.
Då var Jacinda ute på golvet. Dustie & Fiona blev jätteglad att jag kom!
Tog upp henne- hon var varm- troligtvis hade hon hängt kvar i en spena när Dustie hade gått ur lådan precis då.
Tittade på klockan...04:13. Lika bra att mata när jag ändå var "vaken". Åter sängläge 04:45.

Uppe igen 05:45, kokade i ordning ny sats 0,25 dl. mjölkersättning.
Har funderat några dagar varför hon står stilla i vikten...svaren jag har är att hon:
Använder säkert mer energi när hon diar än syskonen, sen är hon mera aktiv än syskonen.
Jacinda drömmer när hon sover och det är ju toppen!!
Nu när hon är 9 dygn, så borde hon klara av lite äggula - det är så mycket nyttigheter i det plus fett.
Jag blandade i 1 ml äggula i mjölkersättningen, serverade och det smakade bra.

Åkte till jobbet, Sofia stödmatade under dagen. Jag var åter hemma vid 13.00

Ringde upp uppf. -min mentor- och diskuterade vikter...
Jag funderar varför och hur länge hon ska stå stilla.
Men jag tycker att hon utvecklas hela tiden, även om vikten står stilla.
Får en syn: 250 grams vuxen silverfärgad långhårig Chihuahua springer omkring i vardagsrummet.. :-)

Hon gick igenom sin "valpbok" och det var flera som "stod stilla"
och som senare vägde 400-600 gr. vid 8 veckor men som vuxen 1.8-2 kg.
Så hoppet finns!
Just nu efter 2.5 ml flaska så ligger hon i min hand i min tröja, väldigt varmt och skönt!
Tycker att hon har varit lite lugnare idag....mättar äggulan??



Dygn 10
18/12-2011

Lönlöst sökande!

Verkar vara lönlöst att söka info om LKG- defekter på hund på Svenska på Internet!
Idag hittade ett studentarbete från 2009, som handlar mer om hela dräktigheten och kort efter valpningen.

"Klinisk omvårdnad av den dräktiga tiken och hennes neonatala valpar"
http://stud.epsilon.slu.se/231/2/sjoblom_c_090608.pdf

Gomspalt
är också en vanlig defekt som ses vid kontroll av munhålan på valpen.
En öppning i varierande storlek ses i gommen, dock kan en smal glipa långt in vara svåra att se
vanligen ses att mjölk kommer ut ur näsborrarna på valpen när den försöker dia.
Gomspalt ses inte som ärftlig och kan i lättare fall opereras om valpen flaskmatas upp till 2-3 månaders ålder.
Mycke matnyttig information om allt möjligt, men efter att ha läst uppsatsen,
så reagerar men på vissa saker som inte stämmer 100%,
som man har hört, läst och bildat sig en annan uppfattning om under åren som uppfödare.
Så denna uppsats hamnar inte bland länkarna däremot artikeln från 2006 och Chihuahuahanen Nalle.
Det finns mycket information och sidor om spädbarn med LKG men ingen direkt hjälp för en växande valp - som bör växa i alla fall.

Under tiden som har gått så kan jag informera er om att när Jacinda diar eller flaskmatas
så är det inget som kommer ut ur närborrarna som det gjorde de första dagarna.
Ser det som ett gott tecken!

Jacinda utvecklas i kroppsformen, ska bli kul att få se när hon öppnar sina ögon.

Idag har vi kört "programet" som jag började med igårkväll.
Hon vaknar och diar lite på Dustie, jag hämtar flaskan med 2.5 ml ersättningsmjölk.
Jag får i henne alltihop (!) och hon somnar som en stock när jag lägger tillbaka henne hos mamma & syskon.
Nu är klockan 14.30 och hon har sovit mer eller mindre 2½-3 timmar i taget.
Hon har en aktiv sömn, vilket innebär att hon alltid rör sig något (drömmer)
det hjälper till att utveckla och stimulera benen och muskelaturen.

Varje dag som går tycker jag att det finns hopp...men jag vet att det kan komma bakslag.










Forts. Dygn 10

Tösen åt 2,5 ml i flaskan på kvällen och lite tutte.
Strömmen gick två gånger på sen kvällen så jag ordnade och ställde fram det mesta,
kokade nytt vatten till termosen för att jag kände på mig att det kunde bli strömlöst på natten.

Mycket riktigt, vaknade 3.18 gick ner och valparna hade troligtvis precis vaknat.
Undrar om jag börjar få sånna där moderskänslor som när man hade egna spädbarn,
man vaknade nästan alltid lite före dem!
Tände stearinljus lite här och där för att se något och fixade iordning flaskan.

Det var jättemysigt att sitta i ljusens sken med lillan och flaskan.
Sen bäddade jag ner mig i soffan, brukar alltid ligga på sidan - ryggen mot ryggstödet.
Jag hade Freja i knäväcket, Getita bakom nacken med hennes hals mot min,
sen kom Fiona och la sig vid min mage
och efter ett litet tag kom Dustie och hon ska alltid ligga på min "bröstkorg"- sidan mellan fram och ryggsida.
Varmt och mysigt!

Dygn 11
19/12-2011

Tänk va små ting kan göra en så himla glad!!
Imorse vid 6.30 åt tösen 3 ml från flaskan då hade hon även tuttat före
och när jag la tillbaka henne tuttade hon någon minut innan hon somnade.
Kl. 10.00 och 12.15 åter igen 3 ml plus tutte och nu vid 15.20 åt hon 4 ml plus tutte efter!!
Utan att något kommer ut ur näsan!
Det är bara om hon "hostar" till som det syns i näsborren men då rinner det ur munnen också.
Hon sover så nöjt efter måltiderna, Lilla kämpan min! <3

Igår tog jag en eftermiddagsvikt 122 gram, lite uppåt - iallafall inte nedåt!
Nu var jag så nyfiken så åter igen en eftermiddagsvikt, hon hade gått upp 1 gram till 123 gram!
Tjooohoo!! :-)

Under eftermiddagen skapade jag en egen idé för att Jacinda ska kunna "trampa" när hon äter ur flaskan, såsom valpar gör när de diar.
Den blev godkänd! :-)


Familje mys!



Nu vid 23:45 åt hon först ifrån Dustie sen klämde hon i sig 5 ml!!!!

Nya tag om någon timme, vi ses imorgon!
God natt.

Dygn 12
20/12-2011
Blev inget skrivet denna dag, så nu ska jag skriva om "igår"..
Hände just inget idag, stödmatade, tuttade och gosade.
Hennes syster öppnade sina ögon men Jacinda och brorsan har just ingen glipa heller.
Jag kan se att det glimmar lite i ögonvrån på henne...vi väntar.
Ibland ställer jag mig frågan: Finns det några ögon där? Tokig tanke, eller hur.
Som sagt, det är bara att vänta.

Diskuterade på Chihuahua Forumet...många håller tummarna och många tror att hon har vattenskalle.
Men med tiden visar det sig vilken väg hon ska gå.
Skynda långsamt, brukar jag säga.
Hon är pigg & nöjd, aktiv sömn, äter bra, växer sakta men utvecklas....

Kram på er!


Dygn 13
21/12-2011

13 - Oturs nummer eller inte??
Imorse vid 7.00 åt lillskruttan 3 ml ur flaskan och sen diade hon.
Hon sov till 10-tiden, då år hon 4 ml som ingenting, ville dock inte ge henne påtår för risken att det skulle bubbla ut.
Vid 13 var det dax för nästa måltid, 5 ml. = slurp!

Jag åkte till jobbet, jag har inte jobbat på många dagar så undrar mina jobbar kompisar hur det har gått med "Silver",
idag svarade jag dem: "-Nja, det går så länge det går, hon är pigg, och är som vilken valp som helst i sättet, mamman sköter henne..osv.
MEN hon går inte upp i vikt....Hon lever på sina vilkor"

Sofia matade henne strax efter kl.16 med 5 ml. Sofia ringde och berättade att hon hade ätit upp alltihop "och fort gick det".
Jag frågade henne om det bubblade ut något, det hade det inte gjort men det "rosslade" lite i nosen.
Det har jag också märkt men får hon suga på flask-nappen uten innehåll eller att jag lägger henne vid en spene så slutar "rosslandet"
ganska snabbt.

Sofia skulle bort vid 17-tiden och jag hade ingen möjlighet att åka hem, så det blev lite längre uppehåll - jag vet ju att hon diar också.
Väl hemma vid 21:15, fixade de andra hundarna lite snabbt med kvällsmat & kissa på tomten.
Gjorde iordning 5 ml i flaskan, de låg och diade när jag satte mig brevid boplatsen.
Tog upp henne och hon fick flaskan, slurp! Jag funderade "Var det 5 ml som jag gjorde iordning??"
Jo, det var det!

Hon känns lätt som en fjäder...även efter matning trots att hon är rundare om magen.
Jag kontrollväger på morgon och kväll. Inget jag skriver upp eftersom det har legat på 120-123 gram i evigheter känns det som.
OK, dax för kvälls vägning av den lilla "4-benta fjädern"....vågen visar 133 gram!!
Måste vara fel, nollställer den och gör om samma sak....133 gram igen! VILKEN GLÄDJE!

Så måste jag komma ihåg att "Efter regn kommer solsken" och att det så, då måste det regna...

Ska ge henne mat en gång till innan jag lägger mig för natten fast jag brukar vakna vi 2-3-tiden
och givetvis har jag alltid stödmatat då, sen lagt mig sova vidare någon timme.
Tur att man har lätt för att somna om!

I natt kan jag lägga mig med ett leende på läpparna....imorgon är en ny dag..nr. 14....

/Carin


Dygn 14  (2 veckor)
22/12-2011

Kl. 4:45, God morgon!
Start vikt på 131 gram! 
Tjejen slurpade i sig 5 ml på nolltid, men jag antar att hon var hungrig för det lite för fort först.
Då det kom ut genom näsa & munnen men vi startade om och då gick det bra.
Undertiden så diade de andra, när hon var klar med flaskan var det bara att ta emot mamma-mjölken som var i full gång.
Klunk klunk....nu sover alla 3 mätta & belåtna!

Jag åker till jobbet ca 6.50, tänkte hinna med en 5 ml till strax före det.
Sen kommer Sofia hem vid 10 och tar hand om matningen under dagen.
Tack o lov att man har en hundintresserad dotter!
Igår kom en kompis till henne hit - som inte har sett valparna på några dagar.
Kompisen sa: "-Oj, va liten den där är!"
Sofia: "-Ja, hon är inte som alla andra, men hon är söt" :-)

Uppdatering, måste bara komma komma ihåg vad.....
Ökat mängden till 6 ml/ gång. (7 ml var för mycket)
Sofia matade lill-tjejen under dagen, gick jättebra och inget "spill".
Jag kom hem vid 15.30, allt var som det skulle.

Ibland känner jag " Nää, det här går inte", sen tittar jag på en livlig valp som är precis som de andra i sättet förutom att hon ser "defekt ut"
så kommer tanken "Jo, men kanske"....jag ger henne den tid som finns, förr eller senare så kommer det att visa sig.
Hon är liksom med...på sitt sätt, och Dustie tar hand om henne- lika som de andra...
Sista flaskan för dygnet vid 23.30.
Vikt: 134 gram

Dygn 15
23/12-2011

Matade vid 03:15 åter till bädden en kvart senare. Mobilsens alarm pep & pep...jag snoozade om och om igen.
Sen tänkte jag - Nu måste jag kliva upp. Tittade på klockan -Oj 06:50, jag börjar att jobba kl. 07.00!!
Ringde till jobbet och sa som det var "-Jag kommer, jag har snoozat, måste bara ge valpen mat först"
Kom till jobbet 7:20. Alla skrattade och tyckte att det var en bra ursäkt "jag har snoozat". Underbara arbetskamrater!
Sofia matade under dagen.

Direkt när jag slutade åkte jag o gubben till Gävle för att handla, hemma vid 18.30, göra Jansson, skinka....
Sista matingen 01:30.
Ingen vägning blev det idag.


Fortsättning "Tredje veckan"




3 kommentarer:

  1. Lilla sötskruttan hoppas att allt bara går vägen nu då men för varje dag så blir ju chanserna större!

    Intressant att få följa vad du gör och hur det går säkert andra som kan ha nytta av det i framtiden!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din kommentar!
    Hoppas verkligen att hon överlever....det finns alltid en baksida som jag måste påminna mig om!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig av er vardag med lilla Jacinda.
    Hoppas allt går vägen.

    SvaraRadera