Första veckan

Jag hade tagit semester för att vara hemma i 2 veckor.
Någon dag före beräknad valpningar - Dusties dotter Fiona var beräknad samma dagar-
och att mestadels av semestern skulle bli efter valpningarna
förutom att jag hade tagit åt mig att arbeta fredag 9/12 och mån.kväll 12/12.
Fiona valpade redan på söndagen den 4/12.
Det var väl ingen som trodde att hon skulle få först....så lurad man kan bli!

Så på torsdagen hotade jag Dustie både med veterinär & skapell,
så vi 20:00 satte hon igång!
Uppfödaren Helena kom för att vara med under valpningen - hon äger bl.a. pappan till valparna.
Först kom den stora svarta tiken på 187 gram sen "Silver" 129 gram och sist hanen på 164 gram.
När "Silver" föddes reagerade jag över hennes huvudform och såg då också strecket mellan ena näsborren och munnen.
När jag skulle suga ur munnen på henne knep hon som en mussla med munnen och kämpade med kroppen.
Liten var hon med stark och envis!

Moderkakorna
En annan grej som Helena och jag gjorde var att granska moderkakorna, inte så ofta man gör det, men det var "intressant"
Senare sa vi att moderkakan till "Silver" var inte lik de andras, jag tog till och med kort på just den.
Kan det finnas ett svar i det??




Klockan blev 01:30 när vi sa att nu kommer det nog inga flera, för att det är svårt att när sista valpen är ute.
Helena for hem till sig.
Nu låg Dustie med sina valpar så fridfullt. hon tvättade dem och de diade för fullt.
Precis så man önskar att en valpning ska gå.
Jag la mig i soffan och "sov", jag skulle ju upp kl. 6.00 för att arbeta.
Vaknade till då och då och checkade tikar och valpar.

Dygn 1
Jissus va trött jag var när klockan ringde.
Jobbade till 14.00, äldsta sonen var hemma så han höll lite koll på BB under tiden.
När jag kom hem såg jag att "Silver" hade gått ner i vikt, man såg revbenen på henne.
Från 129 till 108 gram!!
Som tur var så hade jag Royal Canins Baby Milk och tillbehör hemma.
Ringde till uppf. som hade hanen med gomspalt.
HJÄLP! Hur mycket ger man till en sån liten valp? Hur ofta och hur många gånger kan man ge?
Fick svar, och startade med att stöd mata 1 ml / gång, varanan timme.
På sen kvällen var vi uppe i 118 gram! Puuh!










Dygn 2-3

Sen höll jag på så i flera dagar och "Silver" stod nästan still.
Slog en till signal till uppf. som nu har blivit min mentor.
Svar: Dra in på tiden, typ 1½ timmes mellanrum och jag ökade mängden till 1,5 ml.




Dygn 4
Gav jag 3-4 ml. med 1-2 timmars mellanrum. hade hon tuttat och sov skönt så väckte jag inte henne.

Dygn 5
Yes, dygnet efter vägde hon 120 gram på morgonen, och på kvällen i proppmätt tillstånd 133 gram!










Dygn 6
Drog ner ytterligare på tiden, 1 timmes mellanrum och 2 ml/gång.
På bilden ser ni systrarna, Det var så sött när hon har tassen runt "Silver", äkta syskon kärlek!
Svarta är "överviktig" och "Silver" är underviktig.

Dygn 7
Allt har gått så bra....Nu ser det ut som att hon får kvälgningar när jag matar.
Så efter många försök och sätt man kan ge mjölk i flaska så har vi kommit på tekniken, igen!
Fyller bara "pipen" på nappen med mjölk så väntar jag på att hon sväljer sen får hon nästa "pip" osv.
Hon hade börjat med att ta vilket juver som helst -inte bara de bakersta-
Kul, nu har hon fått in tekninken med att dia riktigt!

23.30, innan jag ska lägga mig, sitter jag där och glor på de små. Klappar Dustie och valpar.
Jag lyfter lite i "Silvers" nackskinn och vad händer?? Det står kvar!!! Panik, börjar hon bli uttorkad??
Hämtade flaskan och hon åt. När vi var klar var klockan ca 23.45.
Jag gick och la mig i min säng inatt...efter 2 veckor i soffan!

Dygn 8
Vaknade kl. 03.15, dit med flaskan igen, 03:45 gick tillbaka till sängen.
Klockan ringde 6.30. Upp och den vanliga morgonbestyren uträttades.
Sen flaskamata "Silver", idag har jag stödmatat 1 gång/timme mellan 7-12 sen vid 14 och i skrivande stund är kl. 15.00 och hon sover.
Har inte vägt henne ännu....

Fortsättning Vecka 2



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar